HUONEISTOKOHTAINEN ILMANVAIHTOKONE VALLOX MV110
Lämpötilojen tarkastelu onko tapahtunut mitään erityistä, jos muutoksia mitä on tapahtunut:
Tarkastelu välillä 12-13.3 jäteilman ja tuloilman lämpötilat olivat kohonneita tietyillä aika väleillä, mutta ne pysyivät muuten melkein samoina. Arvelisin, että lämpötilojen nouseminen johtuisi LTO:sta ja ihmisten määrästä sisätiloissa.
Helmikuun data:
Viikko-ohjelma:
Kotona: puhallus 50%
Poissa: puhallus 20%
Kuvitteellisessa asunnossa asuu työssäkäyvä toimistosihteeri. Välillä viikkoa hän käy ryhmäliikunta tunneilla tai salilla.
Boozt-toimintoa olisi ollut varmaan mahdollista myös käyttää ruuanlaiton jälkeen (toimintoa käytetty nyt suihkun aikana/jälkeen).
Tarkastelu välillä 12-13.3 jäteilman ja tuloilman lämpötilat olivat kohonneita tietyillä aika väleillä, mutta ne pysyivät muuten melkein samoina. Arvelisin, että lämpötilojen nouseminen johtuisi LTO:sta ja ihmisten määrästä sisätiloissa.
Helmikuun data:
Helmikuun dataa tarkasteltaessa voi huomata kaikkien
lämpötilojen pysyneen melkein samoina illalla ja yöllä, kun taas päivällä
esimerkiksi poisto- ja jäteilmojen lämpötilat nousevat. Huomattavissa oli myös,
että kun ulkona on kylmempää ulos puhallettavan jäteilman, lämpötila oli
pienempi kuin silloin kun ulkona oli lämpimämpää. Jäteilman lämpötilasta pystyy myös päättelemään kuinka paljon energiaa poistoilmasta on saatu otettua talteen. Jäteilman kylmemmästä lämpötilasta huomattiin se, että
lämpöä on saatu otettua talteen enemmän kuin niinä hetkinä, jolloin se on ollut
korkeampi.
Korkeaan poistoilman lämpötilaan vaikuttaaa varmasti se, että mitattavassa tilassa oleskelee ihmisiä koulupäivän aikana, kun taas illalla ja yöllä tilassa ei oleskele juurikaan ketään.
Kun tarkastellaan yllä olevaa kaaviota voidaan huomata kohdassa:
1. Jäteilman lämpötilan nousevan 27.2 luokan käytön alkaessa 8 asteesta noin 21 asteeseen, joka on mitattu ajankohtana jolloin luokassa "koulu"päivän päätyttyä. Lämpötila on pysynyt samana koko päivän luokan käytön aikana. Myös poistoilman lämpötila on noussut hieman kyseisenä ajankohtana kuin myös tuloilman lämpötila, joka on lähteny kuitenkin pienoiseen nousuun ja päivän lopussa. se on noussut takaisin samaan lämpötilaan kuin aamulla.
2. Jäteilman lämpötila on noussut 28.2 päivän alussa 12 asteesta päivän loppuun mennessä 21 asteeseen ja lämpötila on pysynyt melkein samana koko iltapäivän.
3. Tarkastelun kolmantena päivänä 29.2 voidaan huomata sama, jolloin jäteilma lämpötila on noussut 12 asteesta noin 21 asteeseen ja lämpötila on pysynyt 21 asteessa koko iltapäivän.
Tarkastelusta voidaan huomata kolmen päivän aikavälillä, kun jäteilman lämpötila on ollut korkeampi lämpöä ei ole saatu otettua niin paljoa talteen kuin silloin kun lämpötila on ollut matalampi. Tuloilmasta voidaan huomata se, että LTO:n jälkeen sitä ei ole kaikkina ajankohtina saatu lämmitettyä yhtä paljon.
Korkeaan poistoilman lämpötilaan vaikuttaaa varmasti se, että mitattavassa tilassa oleskelee ihmisiä koulupäivän aikana, kun taas illalla ja yöllä tilassa ei oleskele juurikaan ketään.
Kun tarkastellaan yllä olevaa kaaviota voidaan huomata kohdassa:
1. Jäteilman lämpötilan nousevan 27.2 luokan käytön alkaessa 8 asteesta noin 21 asteeseen, joka on mitattu ajankohtana jolloin luokassa "koulu"päivän päätyttyä. Lämpötila on pysynyt samana koko päivän luokan käytön aikana. Myös poistoilman lämpötila on noussut hieman kyseisenä ajankohtana kuin myös tuloilman lämpötila, joka on lähteny kuitenkin pienoiseen nousuun ja päivän lopussa. se on noussut takaisin samaan lämpötilaan kuin aamulla.
2. Jäteilman lämpötila on noussut 28.2 päivän alussa 12 asteesta päivän loppuun mennessä 21 asteeseen ja lämpötila on pysynyt melkein samana koko iltapäivän.
3. Tarkastelun kolmantena päivänä 29.2 voidaan huomata sama, jolloin jäteilma lämpötila on noussut 12 asteesta noin 21 asteeseen ja lämpötila on pysynyt 21 asteessa koko iltapäivän.
Tarkastelusta voidaan huomata kolmen päivän aikavälillä, kun jäteilman lämpötila on ollut korkeampi lämpöä ei ole saatu otettua niin paljoa talteen kuin silloin kun lämpötila on ollut matalampi. Tuloilmasta voidaan huomata se, että LTO:n jälkeen sitä ei ole kaikkina ajankohtina saatu lämmitettyä yhtä paljon.
Viikko-ohjelma:
Kotona: puhallus 50%
Poissa: puhallus 20%
Kuvitteellisessa asunnossa asuu työssäkäyvä toimistosihteeri. Välillä viikkoa hän käy ryhmäliikunta tunneilla tai salilla.
Boozt-toimintoa olisi ollut varmaan mahdollista myös käyttää ruuanlaiton jälkeen (toimintoa käytetty nyt suihkun aikana/jälkeen).
Tästä puuttuu osa tehtävästä. Tutustukaa etä-tehtävän ohjevideoon.
VastaaPoista